چکیده پایان نامه: بررسی فقهی حقوقی مهریه¬های نامتعارف با رویکردی بر آراء امام خمینی(ره)

یکی از نهادهای حقوقی خانواده که اسلام آن را امضاء نموده مهریه می¬باشد که بخشی از آیات و روایات را به خود اختصاص داده. از محتوای آیات و روایات وارده چنین برمی¬آید که در کمیت مهریه حدی تعیین نشده و خداوند در آیه¬ی 19 سوره¬ی نساء می¬فرماید: «آتَيْتُمْ إِحْداهُنَّ قِنْطاراً» قرار دادن قنطار( به معنای مال فراوان، پوست گاو پر از طلا) را به عنوان مهریه جایز می¬داند و در روایات نیز حدی برای آن تعیین نشده است. با اینکه آیه صراحتاً بر جواز مهریه¬ی زیاد دلالت دارد اما اگر مقدار مهریه به قدری زیاد باشد که زوج توان پرداخت آن را نداشته باشد که مورد بحث در این تحقیق است با استناد به قاعده¬ی « بطلان كلّ العقد بتعذر الوفاء بمضمونه » و قاعده¬ی « المؤمنون عند شروطهم » به علت غیر مقدور التسلیم بودن مورد معامله که از شرایط صحت همه¬ی معاملات می¬باشد. چنین عقدی باطل است و لزوم وفا ندارد. و چون مورد معامله مهر می¬باشد پس از اینکه باطل شد به مهر المثل تبدیل می¬شود و بطلان مهر هیچ تأثیری در بطلان عقد نکاح (دائم) ندارد زیرا از ارکان نکاح نیست هر چند که به تبع نکاح ایجاد شده و ظرف وجودی آن نکاح می¬باشد. کلید واژه ها: نکاح، مهریه، قدرت بر تسلیم